Activity-Agenda / Job-Report
Afternoon Activities in ERASMUS+
Tuesday, 15. 09. 2020
HYBRID-SESSION 03
5 participants, 14:00 - 14:30, Room 52
Ma, Se, Ad, Ak, Dz
5 participants, 14:30 - 14:45, Homeoffice
Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
10 participants, 14:45 - 15:30, Room 52&Homeoffice
Ma, Se, Ad, Ak, Dz, Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
5 participants, 15:30 - 15:45, Homeoffice
Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
Video-Cooperation in Robotics:
- Camera focussing to the room; whiteboard shows monitor.
- Dz is supporting installation of the last SKYPE-account.
- Dz is guiding the students to the platform OX.
- Ak sends feedback from last session.
- Ha and Vo fix an appointment for Laptop-Exchange in order
to have more programs and printer.
- The HomeOffice is running poorly today:
Ag solves the connection-problem by means of his smartphone.
Vi detects problems with his headset-microphone. He can understand Vo and Video is
running in both directions. Vi presumes, that his headset-micro is not compatible with SKYPE.
Ti cannot activate his camera; just his account-symbol is shown.
We communicate by chats.
Ha is checking wiring and chooses the right length for each connection.
- Vo is connected via SKYPE with the students
in the school´s IT-Room:
Connection-Check of our construction, using
LEGO-Mindstorms by LabVIEW-Software.
Students compare their wirings by a wiring
diagramm in the right / bottom corner of their
monitors with the wiring diagramm shown
above: Motor A is right leg (view from rear)!
Red arrows of GYROSENSOR on INPUT 2 are visible on right side of GYROBOY.
- A mistake is detected by Ad and Ma: Input 01 and 04 are transposed.
Test now! GYROBOY reacts, as if an obstacle was across his way.
Ah, the ULTRASONIC-SENSOR is looking down instead forward.
In a jiffy the problem is solved. Now we start the next test!
- Marvellous! The GYROBOY is balancing; almost DEEP-RELAXED, contrary to
that, which has been presented by Vo. That one seemed to be nervous.
- After completion and check of the construction, we shall excercise simple
steering jobs using the coloured blocks, connected to the launching ramp.
Ad and Ma are constructing a new one, smarter to use.
- Next idea, developped by Ma and Ad: Let the colour-sensor look down! Then
we can cause direction just by colours on the road automatically.
Feedback participants and teachers:
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Choice of Educational Material and Subjects
in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses)
related to the level of intellectual development of students
Aktivitätsplan/ Arbeitsbericht
Aktionsnachmittag im Programm ERASMUS+
Dienstag, 15. 09. 2020
HYBRID-SESSION 03
5 Teilnehmer*innen, 14:00 - 14:30, Raum 52
Ma, Se, Ad, Ak, Dz
5 Teilnehmer*innen, 14:30 - 14:45, im Homeoffice
Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
10 Teilnehmer*innen, 14:45 - 15:30, R52&Homeoffice
Ma, Se, Ad, Ak, Dz, Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
5 Teilnehmer*innen, 15:30 - 15:45, im Homeoffice
Ag, Vi, Ha, Ti, Vo
Video-Kooperation in Robotics:
- Kamera zum Unterrichtsraum; Monitorbild am Whiteboard.
- Dz unterstützt die Installation eines letzten SKYPE-Accounts.
- Dz führt die Schüler*innen durch die Anmeldeprozedur OX.
- Ak gibt Rückmeldung zum 8.9.2020.
- Ha verabredet Laptopaustausch mit Vo für weitere
Programme und Drucker.
- Im Homeoffice gibt es heute Verbindungsprobleme:
Ag überbrückt die defekte Leitung mittels SKYPE by SMARTPHONE.
Vi kann sein Micro nicht aktivieren. Er meint, sein Headsetmicro werde von SKYPE nicht erkannt;
wir sehen einander und Vi kann Vo hören.
Ti kann seine Kamera nicht aktivieren; es erscheint lediglich sein Accountsymbol.
Wir verständigen uns dennoch über Chats.
Ha überprüft Kabel und ordnet den jeweiligen Verbindungen die richtige Länge zu.
- Vo hat mit dem Computerraum in der HGS
Kontakt via SKYPE:
Verbindungstest unserer Konstruktion mittels
LEGO-Mindstorms by LabView-Software:
Die Teilnehmer vergleichen das Schaltbild ihrer
Konstruktion, welches ihr Monitor unten rechts
anzeigt, mit dem oben gezeigten Schaltbild:
Motor A ist rechts (von hinten betrachtet)!
Rote Pfeile des GYROSENSORS an Eingang 2 sind an der rechten Seite zu sehen.
- Ma und Ad entdecken einen Fehler: Input 1 und 4 sind vertauscht.
Nun wird getestet! Der GYROBOY reagiert, als ob ein Hindernis im Weg wäre.
Aha, der ULTRASCHALLSENSOR schaut zur Fahrbahn er muss nach vorn weisen.
Ruck-zuck ist das Problem behoben. Nächster Test:
- Wunderbar! Der GYROBOY balanciert sich aus, geradezu TIEFENENTSPANNT, im
Gegensatz zum Muster von Vo, welches eher zappelig wirkte.
- Nach Fertigstellung und Überprüfung der Konstruktion erfolgen einfache
Übungen zur Steuerung des GYROBOY mit den Farbbausteinen der Startrampe.
Ad und Ma bauen eine neue, einfacher zu handhabende Steuerung.
- Eine weitere Idee von Ad und Ma: Wenn der Fabsensor nach unten weist, kann
man den GYROBOY mittels Farben auf der Fahrbahn steuern.
Feedback Teilnehmer*innen und Lehrkräfte:
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien
in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse)
differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Szkoły Okrętowe i Techniczne